Μεγάλη Αρκάνα - Ανάλυση Καρτών

Ευρετήριο Άρθρων
Μεγάλη Αρκάνα - Ανάλυση Καρτών
Ανάλυση Καρτών - Σελ. 2
Ανάλυση Καρτών - Σελ. 3
Όλες οι σελίδες

...

Ο Τρελός

Ο Τρελός αποτελεί την πρώτη κάρτα της μεγάλης Αρκάνα. Η θέση που του αποδίδεται είναι η θέση 0. Βρίσκεται δηλαδή και εντός και εκτός. Από μαθηματική άποψη το μηδέν είναι ικανό για όλα: μπορεί είτε να αφήσει ανέπαφη μια ουσία (όταν προσθετεί) είτε όμως και να την αφανίσει (όταν πολλαπλασιαστεί). Συμβολίζει έτσι την δύναμη εκείνη που στηρίζει το όλο σύστημα, αλλά γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο θα πρέπει να βρίσκεται και εκτός αυτού. Ο Τρελός έχει μια προνομιακή σχέση με την πραγματικότητα στον βαθμό που χρησιμοποιώντας την παρεκλίνουσα «λογική» του, χλευάζει τις παραδεδομένες αντιλήψεις και γνώμες. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο αποτελεί και την δυνατότερη κάρτα της μεγάλης Αρκάνα. Αυτή την κάρτα που συνδέει την προφάνεια της καθημερινότητας με τις ανώτερες και μυστικότερες δυνάμεις που βρίσκονται πίσω της. Προκαλεί έτσι το πνεύμα να εγκαταλείψει την ασφάλειά του και να ανοιχθεί στον κόσμο της εμπειρίας.

Σε ένα άνοιγμα ταρώ, η εμφάνιση του Τρελού σε όρθια θέση συμβολίζει την πίστη στην δυνατότητα της πραγμάτωσης του απίθανου, πέρα από τις συμβάσεις της κοινής λογικής. Είναι το μήνυμα ότι πρέπει να ακολουθήσουμε την επιθυμία μας ακόμη και όταν οι συνθήκες μοιάζουν ασύμφορες για την πραγμάτωσή της. Σε ανάποδη θέση, αντίθετα, η ενέργεια του Τρελού εμφανίζεται μπλοκαρισμένη. Το μήνυμα εδώ είναι ότι βρισκόμαστε κλεισμένοι σε έναν φαύλο κύκλο σύγχυσης. Χρειαζόμαστε λοιπόν μια μεγαλύτερη δόση λογικής για να μη καταλήξουμε να δείχνουμε ανόητοι.

 

Ο Μάγος

Ο Μάγος κατέχει στην σειρά καρτών της μεγάλης Αρκάνα την θέση Ι. Πλέον, το ταξίδι στην εμπειρία έχει αρχίσει. Και στη βάση κάθε αρχής βρίσκεται η συγκρότηση της ατομικότητας. Σε αντίθεση με τον Τρελό μου διατηρεί μια μη αποφασίσημη θέση ανάμεσα σε συνειδητό και ασυνείδητο, ο Μάγος συμβολίζει την στιγμή εκείνη όπου οι ορέξεις και δυνάμεις του ασυνειδήτου τιθασεύονται προς χάρη των επιτεύξεων του Εγώ. Ο Μάγος συμβολίζει την στιγμή της συνειδητοποίησης της ανάγκης της χειροπιαστής έκφρασης της εσωτερικής δύναμης. Η ύπαρξή της δεν αρκεί, δεν λέει τίποτα, αν δεν μπορέσει να τεθεί απέναντι σε ένα αντικείμενο. Ο Μάγος συμβολίζει έτσι την ειδικά ανθρώπινη δυνατότητα παρεμβολής στην φυσική αλυσίδα. Περαιτέρω, ο Μάγος συνδέεται με τον θεό Ερμή και έλκει από αυτόν τον διφυή του χαρακτήρα: βρίσκεται μεν από την πλευρά της λογικής αλλά δύναται να την χρησιμοποιήσει και για λόγους εξαπάτησης. Το γεγονός δε πως ελέγχει τις απόκρυφες δυνάμεις δεν σημαίνει πως δεν αναγνωρίζει την δύναμή τους.

Το άνοιγμα του Μάγου σε όρθια θέση δείχνει πως η πραγματοποίηση των σχεδίων μας είναι αφικτή, πως η στοχοθεσία και τα υπαρκτά μέσα βρίσκονται σε σχέση αρμονίας. Αντίθετα, η εμφάνιση του Μάγου σε ανάποδη θέση δείχνει έλλειψη συγχρονισμού ανάμεσα σε σκοπούς και μέσα. Μας καλεί σε μια επανεξάταση του προγραμματισμού μας και στην αναδιαμόρφωσή του. Μας δείχνει τέλος την ανάγκη να βάλουμε λίγη παραπάνω έμπνευση στη ζωή μας.

 

Η Αρχιέρεια

Η Αρχιέρεια αποτελεί την τρίτη κάρτα της μεγάλης Αρκάνα. Κατέχει την θέση ΙΙ και αποτελεί την πρώτη γυναικεία φιγούρα. Σε αντίθεση με τον Μάγο που συμβολίζει τον νεωτερισμό, η Αρχιέρεια συμβολίζει την παράδοση. Κάθεται, με την υπομονή και την ηρεμία της γνώσης των αιώνων που ξέρει να μην φοβάται από τις πρόσκαιρες αναταράξεις. Η Αρχιέρεια ως γυναίκα αποτελεί σύμβολο αυτού που κρύβει και αυτού που κρύβεται. Στην κάρτα αυτό δηλώνεται από την παρουσία του πέπλου. Ως σύμβολο θηλυκότητας μοιάζει μη την Σελήνη. Ξέρουμε πως βρίσκετε συνεχώς εκεί αλλά μεταβάλλεται. Μέρα με τη μέρα παρουσιάζει ένα διαφορετικό πρόσωπο και πάντα κρατάει μιαν όψη για τον εαυτό της. Στεκόμενη ανάμεσα στην παθητικότητα και την ενέργεια, ανάμεσα στην ανώτερη σοφία και την ανθρώπιμη εμπειρία, η Αρχιέρεια μας υπενθυμίζει ότι η υπερβολική έμφαση στην ατομικότητα, δεν είναι πάντα ο σωστός τρόπος να πορεύεται κανείς.

Σε ένα άνοιγμα της μεγάλης Αρκάνας, όταν η Αρχιέρεια εμφανιστεί σε όρθια θέση μας καλεί να αναλογιστούμε αυτό που πιθανότατα έχουμε ξεχάσει μέσα στην τύρβη της καθημερινότητας: την πνευματικότητα. Μας καλεί σε μια καταβύθιση στο ασυνείδητό μας όχι για να πάψουμε να απολαμβανούμε αλλά για να καταστήσουμε αυτή την απόλαυση πιο βαθιά και ουσιώδης. Η εμφάνιση, αντίθετα, της Αρχιέρειας σε ανάποδη θέση, μας λέει πως ήρθε η ώρα να τελειώσει η ατέρμονη περισυλλογή και να τεθούν χειροπιαστοί στόχοι.

 

Η Αυτοκράτειρα

Με την Αυτοκράτειρα ολοκληρώνεται η πρώτη τριάδα καρτών της μεγάλης Αρκάνα (ο Τρελός, ως μηδέν, δεν ανήκει σε καμία τριάδα). Η θέση ΙΙΙ, πέραν του ότι αποτελεί το άθροισμα των δύο προηγούμενων, συνιστά και τη διαλεκτική τους ολοκλήρωση. Με την Αυτοκράτειρα λοιπόν η δημιοργική δύναμη του Μάγου και η διαίσθηση της Αρχιέρειας αίρονται σε ένα ανώτερο επίπεδο: αυτό της υλικής υποστασιοποίησής τους. Η αρσενική και η θηλυκή ενέργεια βρίσκονται εδώ σε ισσοροπία. Περαιτέρω, η θέση ΙΙΙ παραπέμπει στην μορφή του τριγώνου. Το τρίγωνο, ως γνωστόν, αποτελεί το πρώτο απτό σχήμα με υλική ύπαρξη. Παιρνούμε έτσι οριστικά στον κόσμο της ύλης και των προσφορών της. Γι’ αυτό και η μορφή διαμέσου της οποίας γίνεται αυτό είναι θηλυκή: για να μας θυμίζει την φύση. Όπως όμως η φύση κρύβει και σκορεινές πλευρές, έτσι και η Αυτοκράτειρα συμβολίζει πέρα από την μητρότητα και τη συντροφικότητα και την ζήλια και την απιστία.

Σε ένα άνοιγμα της μεγάλης Αρκάνα, η όρθια εμφάνιση της κάρτας της Αυτοκράτειρας συμβολίζει το πάθος και την απόλαυση της ζωής στην πλήρη απλότητά της. Συχνά αυτό μπορεί να αναγνωσθεί ως εγκυμοσύνη, ως κύηση, τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά. Αντίθετα, ανάποδη εμφάνιση της Αυτοκράτειρας δείχνει μπλοκάρισμα στην ανάπτυξη. Αυτό μπορεί να ερμηνευτεί και ως δισταγμός στην εμπλοκή σε κάποια σχέση και σίγουρα μας καλεί σε αναστοχασμό των προτεραιοτήτων και των επιλογών μας.

 

Ο Αυτοκράτορας

Ο Αυτοκράτορας συνεχίζει την διαδικασία συγκεκριμενοποίησης των εννοιών που εκφράζει η μεγάλη Αρκάνα. Από τον συναισθηματικό - θηλυκό κόσμο της Αυτοκράτειρας περνούμε τώρα στον αρσενικό κόσμο της λογικής. Σε επίπεδο ασύνειδης κοινωνικής ιστορίας –μη ξεχνάμε πως τα ταρώ συμπυκνώνουν και κωδικοποιούν μια μακραίωνη παράδοση- το πέρασμα από την Αυτοκράτειρα στον Αυτοκράτορα συμβολίζει το πέρασμα από τη μητριαρχία στην πατριαρχία. Η κοινωνική οργάνωση αποκτά μ’ αυτόν τα χαρακτηριστικά της ευταξίας. Δεν είναι τυχαίο που κατέχει την θέση IV. Πέρα από τις μυστικιστικές συνδηλώσεις του αριθμού (τέσσερα σημεία του ορίζοντα, τέσσερις εποχές), εδώ σχηματοποιείται το σχήμα του τετραγώνου. Το τετράγωνο δηλώνει τάξη, συμμετρία, ορθολογικότητα. Ταυτόχρονα η θέση IV δηλώνει το άνοιγμα ενός νέου κύκλου (αν προστεθούν οι αριθμοί από το ένα μέχρι το τέσσερα δίνουν άθροισμα δέκα). Σ’ αυτόν τον νέο κύκλο εξακολουθεί να ελοχεύει η απειλή του κακού: η απόλυτη τάξη μπορεί εύκολα να διολισθίσει στον ολοκληρωτισμό, όπως πολλές φορές έχει διδάξει η ιστορία.

Σε ένα άνοιγμα της μεγάλης Αρκάνα, η εμφάνιση του Αυτοκράτορα σε όρθια θέση δείχνει ισχυρή δόση αυτοπειθαρχίας. Σηματοδοτεί άτομα με σαφώς ορισμένους στόχους που έχει το πάθος αλλά και τη σύνεση να τους πραγματώσει μέσα από μια σειρά μεθοδικών κινήσεων. Η εμφάνιση, αντίθετα, του Αυτοκράτορα σε ανάποδη θέση δηλώνει σοβαρή έλλειψη αποφασιστικότητας. Ο φόβος της δράσης και η παθητικότητα κυριαρχούν. Στον ερωτικό τομέα αναζητείται συνήθως ένας ισχυρός σύντροφος.

 

Ο Ιεροφάντης

Όπως ο Αυτοκράτορας αποτελεί την εκκοσμικευμένη μορφή της Αυτοκράτειρας, έτσι και ο Ιεροφάντης συνιστά μια κοσμική μεταστοιχείωση της Αρχιέρειας. Στην σειρά της μεγάλης Αρκάνα κατέχει την θέση V. Το πέντε είναι συνυφασμένο ως αριθμός με την ιδιαίτερη ποιότητα του ανθρώπου ως ύπαρξης που υπερβαίνει την φύση. Το πέντε, λοιπόν, συμβολίζει το πνεύμα, το νου, δηλαδή το στοιχείο που προστίθεται στα τέσσερα φυσικά (βερό, φωτιά, αέρα και γη). Με τον Ιεροφάντη περνάμε από την παγανιστική της Αρχιέρειας στην οργανωμένη λατρεία που είναι η θρησκεία. Ο Ιεροφάντης αποτελεί έτσι την καταγεγραμμένη θρησκευτικότητα, το δόγμα. Δεν στέκεται τυχαία πλάι στον Αυτοκράτορα: όπως η μορφή του Επισκόπου στο σκάκι (που κακώς αποδίδουμε στα ελληνικά ως «Αξιωματικό») έτσι και ο Ιεροφάντης προσφέρει το ιδεολογικό στήριγμα στην κοσμική εξουσία. Ταυτόχρονα ο ρόλος του είναι παιδευτικός. Συμβολίζει τον παιδαγωγό που έχει ανάγκη ο Αυοκράτορας για να μορφώσει τους υπηκόους του. Βέβαια, αυτή η διαδικαία επιμόρφωσης περνά μέσα από την πειθαρχία, που ο Ιεροφάντης ως αυθεντία απαιτεί από εμάς. Πριν εξεγερθούμε από αυτή την διαπίστωση, ας έχουμε υπόψη τον Νίτσε, που απαιτούσε από το πνεύμα, πριν να γίνει λιοντάρι, να περάσει από τη φάση της καμήλας.

Η όρθια εμφάνιση του Ιεροφάντη συμβολίζει την αναγκαιότητα να υποταχθούμε στην παράδοση και να υπακούσουμε στους κανόνες εκείνους που θα αποτελέσουν την σκέπη των πράξεών μας. Ανάποδη εμφάνιση, αντίθετα, μας καλεί να φανούμε πρωτότυποι. Να δοκιμάσουμε μια επαναστατική λύση στα προβλήματά μας, ακόμη και αν κινδυνεύσουμε να χαθούμε.

 

Οι Εραστές

Με τους Εραστές ολοκληρώνεται η δεύτερα τριάδα της μεγάλης Αρκάνα, η τριάδα της εκκοσμίκευσης. Πλάι στην εγκαθίδρυση της κοσμικής εξουσίας (Αυτοκράτορας), πλάι στην ανάγκη πνευματικής επιμόρφωσης (Ιεροφάντης), τοποθετείται η βαθμίδα της ιδιωτικότητας, ο έρωτας. Έτσι, μία συμβολική ανάγνωση της θέσης των Εραστών ως κάρτας ολοκλήρωσης της τριάδας, θα μπορούσε να τονίσει την αναγκαιότητα της αναπαραγωγής. Έτσι, το φυσικό επιστρέφει σε μια ανώτερη βαθμίδα, ως σωματικό και πνευματικό ταυτόχρονα: η σεξουαλικότητα στα πλαίσια του κοινωνικού ελέγχου. Την ίδια στιγμή, όμως, οι Εραστές είναι η πρώτη κάρτα όπου δεν κυριαρχεί ένα πρόσωπο. Έχουμε, άρα, μία ακόμη πρόοδο στην εξέλιξη της αυτοσυνείδησης με τον τονισμό της αναγκαιότητας του άλλου για τον προσδιορισμό της δικής μας ταυτότητας. Αυτόν τον άλλο προϋπέθεταν και ο Αυτοκράτορας και ο Ιεροφάντης -πλην όμως αφηρημένα. Εδώ στην θέση έξι (ο πρώτος τέλειος αριθμός, καθώς ισούται με το άθροισμα των διαιρετών του) αυτή η ενότητα του ίδιου με το άλλο αποκτά την συγκεκριμένη της μορφή.

Η εμφάνιση της κάρτας των Εραστών σε όρθια θέση δηλώνει ισορροπία της αρσενικής και θηλυκής πλευράς του εαυτού μας, άρα και ετοιμότητα για την λήψη κάποιας σοβαρής απόφασης. Οπότε μας καλεί να αναλογιστούμε σε ποιόν τομέα της ζωής μας θα πρέπει να γίνει αυτό. Ανάποδη εμφάνιση της κάρτας σημαίνει ανωριμότητα. Δεν έχουμε κατακτήσει ακόμα τον βαθμό εκείνο συνειδητότητας που απαιτείται για να βάλουμε τη ζωή μας σε μία σειρά.

 

Το Αρμα

Με την κάρτα του Άρματος εγκαινιάζεται μία νέα τριάδα καρτών της μεγάλης Αρκάνα. Μέχρι και τους Εραστές έχουμε δει το πνεύμα να εκπίπτει από τη μακάρια κατάστασή του, να εκκοσμικεύεται και να αποκτά αυτοσυνειδησία. Πλέον είναι η ώρα να αρχίσει την πορεία του στον κόσμο. Η κάρτα του Άρματος κατέχει την έβδομη θέση. Το εφτά από την μια αποτελεί το άθροισμα του τρία και του τέσσερα, δηλώνει δηλαδή την σύμπτυξη της ενέργειας της Αυτοκράτειρας και του Αυτοκράτειρα. Από την άλλη είναι σύμβολο της κοσμικής σοφίας: επτά είναι οι ορατοί δια γυμνού οφθαλμού πλανήτες, το περίγραμμα του αισθητού κόσμου. Η πορεία του Άρματος προς τα εμπρός είναι αποφασιστική, σχεδόν θρασεία. Το πνεύμα για πρώτη φορά αποκτά γνώση της δύναμής του και είναι αποφασισμένο να την επιβάλλει. Ρίχνεται στο ταξίδι, όμοιο με τον Οδυσσέα, με την ανυπομονησία του τέλους. Στάση, φυσικά, παράτολμη και ανώριμη, καθώς οι δυσκολίες της διαδρομής ούτε καν γίνονται αισθητές. Διόλου τυχαία η συμμετρική κάρτα του Άρματος είναι ο Θάνατος, το τέλος του ταξιδιού -πλην όμως με την αρνητική του έννοια. Εδώ, αντίθετα, βρισκόμαστε στην θετικότητα στην πλέον καθαρή της εκδοχή.

Η εμφάνιση της κάρτας του Άρματος σε όρθια θέση δηλώνει ύπαρξη αποφασιστικότητας και ισχυρής θέλησης. Θα πρέπει, ωστόσο, να σωθεί προσοχή ώστε αυτή να μην εκτραπεί σε κακώς εννοούμενο εγωισμό. Αντίθετα, η εμφάνιση του Άρματος σε ανάποδη θέση δηλώνει αντιφατική κατάσταση. Οι αλληλοσυγκρουόμενες δυνάμεις δεν βρίσκουν ισορροπία και η αναποφασιστικότητα κρατά το άτομο τελματωμένο σε μια νοσηρή υφιστάμενη κατάσταση.



 

Μίλησε ζωντανά με την αστρολόγο Αλίσια Βαγιάνη

AstroAnalyseis

AstroAnalyseis

Χαρακτηριστικά Ζωδίων

ΚριόςΤαύροςΔίδυμοιΚαρκίνοςΛέωνΠαρθένοςΖυγόςΣκορπιόςΤοξότηςΑιγόκερωςΥδροχόοςΙχθείς